Да говорим заедно: От кога селфито е по-ценно от живота?

*Текстът е писан специално за платформата на
 Галинка Чавдарова "Да говорим заедно"

Преди три дни в микроязовир се удави 15-годишно момче, което се опита да докаже, че не го е страх да ходи по леда. Вчера пък след 12 дни в болница загина 14-годишният, ударен от волтова дъга, който се опита да си направи селфи върху вагон.

Измина черна седмица.
Седмица, в която смъртта за пореден път ни доказа, че вече нямаме комуникация с днешните деца…

Днес сутринта бях с група приятели на кафе. Възрастни жени и мъже с пораснали деца, прохождащи внуци, които не разбират как е възможно да застрашиш доброволно собствения си живот.
Разбира се, аз също не го разбирам, но се опитвам да намеря обяснение. И честно казано – откривам го.
Питах ги – „Знаете ли какво гледат децата Ви в интернет?“. Мълчание. Продължих да питам – „Знаете ли кои са им идолите?“„Знаете ли кого припознават като пример за подражание?“.

Препоръчвам на Вас, това което препоръчах и на тях. Да прегледат кои видеа са „НАБИРАЩИ ПОПУЛЯРНОСТ“ в YouTube. Ще се ужасите да осъзнаете от какво децата живо се вълнуват:

  • Чалга клипове, съдържащи малоумен текст, преработени гласове в студио, извратена голота;
  • Опитващи се да рапират последователи на мутренските времена, които през цялото време са надрусани;
  • Влогъри – готови да рекламират всичко на всяка цена, създаващи съдържание ала „10 теории за стъпването на луната“, „10 факта за слънцето“;
  • Лигави старлетки, учещи момичетата как да се гримират и пробутващи серуми на неизвестни марки;
  • И безработни младежи, които на по 25-26 г. играят видео игри и повтарят през секунда-две на момчетата от кой сайт да си купят с „промо“ код поредната актуализирана версия.

Наясно съм, скъпи читатели, че горе изброените не представляват никакъв интерес. Обаче бихте се изненадали доста, ако узнаете как децата ги боготворят.
Скоро беше Коледа – малките поръчаха ли си „книги“ или пък „дрехи“? ДА? Прегледайте ги внимателно! И ще видите, че тези „книги“ и тези „дрехи“ са част от култа към любимите им ютубъри. Некачествената литература и некачествените материи тук нямат значение. Парите, които сте пропилели, също!
Има значение, че децата вече нямат връзка с Вас, техните родители. Те не споделят, Вие не питате. Или пък ако го правите – следва лъжа.

-„Какво правиш на компютъра?“
-„Пиша си домашното“…

А в действителност се гледа поредното клипче и се коментира: „Велик си, влогър!“„Като теб втори рап изпълнител няма!“, „Искам да стана като теб известен!“. Зараждат се и битки – едни атакуват дадения влогър, други го бранят. Единствената майка на кафето днес, която знаеше за какво става въпрос, сподели че в класа на дъщеря й се е стигнало до дърпане на косите между момичета за това коя „бюти съветничка е най-добра“.
Нямате представа по какъв начин рекламодателите се възползват от детската наивност. С лекота ги убеждават да правят безплатна реклама на сайтове с уж възможни печалби; да генерират коментари; да пазаруват. Нямам близки, които да не са се опарили от злоупотреба на кредитните им карти от собствените им наследници…

Децата не се учат да оценяват кое е качествено. За тях по-доброто е по-харесванотопо-коментиранотопо-споделянето. Техните идоли генерират по 100,000-200,000 абонати, а те самите едва-едва имат по 13-14 лайка на снимка. Това убива самочувствието им, не споделят болката, започват да се възприемат за грознинедостойни, та даже – отхвърлени. Единственото спасение е в това да се докажат: снимайки се на опасно място или скачайки по лед, или висейки от висока сграда. Само и само да може да ги забележат…
Но всичко това е защото не са забелязвани вкъщи. И търсят одобрението навън.

Само с истинска обич ще се справим с детската смърт, породена от нужда на намиране на път към стадото, което е жестоко в днешни дни…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *